Turul Állatkórház és Patika Gödöllő

Babesia, ahogy még nem látta

Két októberi cikkünkben már foglalkoztunk a kullancsok által terjesztett babéziózis nevű betegség veszélyeivel. A vérszívó parazitáknak kedvező enyhe őszi időben sajnos számtalan kutya tért be hozzánk a babéziózis tipikus tüneteivel (hirtelen kezdődő bágyadtság, étvágytalanság, láz, sötét vizelet, súlyosabb esetben sárgaság). Pácienseink vérében mikroszkóp alatt megtekintve gyakran jól látszódnak a betegséget okozó egysejtű élősködők. Két kutya vérmintáján bemutatjuk, hogyan is néznek ki ezek az apró, ámde rendkívül veszélyes lények.

babesiadiagr

A babéziák kutyáink vörösvértestjeiben élősködnek, alakjuk jellegzetesen csepp formájú, gyakran figyelhetőek meg párban.

babesia2_ny

Babéziás kutya vére mikroszkóp alatt. A képen a számos egészséges vörösvértest (pl. zöld nyíl) mellett látható egy erősen fertőzött alak is, melyben négy egysejtű parazita tanyázik (piros nyíl). Az élősködők miatt a gazdasejtek súlyosan károsodnak és szétesnek.

babesiavizelet (1)

Ugyanennek a babéziás kutyának a vizelete. A vörösvértestek szétesése miatt vérfesték kerül a vizeletbe, ez okozza a rendellenesen sötét színt. Ez a betegünk amúgy a kezelésre jól reagált, pár nap alatt teljesen meggyógyult.

Egy másik babéziás kutya vére. Két babézia látható, amint kitörnek egy vörösvértestből az osztódás után. Ennél a betegünknél sajnos az intenzív kezelés ellenére szövődményként súlyos máj- és veseelégtelenség alakult ki.

A babéziózis esetében a legfontosabb mindig a megelőzés, mert a betegségnek egyes esetekben halálos szövődményei lehetnek. Egész évben gondoskodjunk kutyáink kullancsvédelméről, séták után pedig nézzük át őket alaposan!