Turul Állatkórház és Patika

Alapoltások kölyökkorban 1 – Parvovírus elleni védelem

A kölyökkori vakcinázással megóvhatjuk kedvencünket a parvovírus okozta parvovírusos bélgyulladástól is.

parvovirus-alapoltas

Mi okozza?

Ennek a súlyos betegségnek az okozója a kutya parvovírusa (CPV-2), mely a 70-es években ütötte fel a fejét. Feltehetően eredetileg macskák, vagy vadonélő ragadozók vírusaiból alakult át a ma ismert, ebekben sokszor végzetes bélgyulladást előidéző kórokozóvá.

Mik a tünetei?

A betegség elégtelenül vakcinázott kölykökben igen súlyos lefolyású. A 8 hetesnél fiatalabb kutyák szívizomgyulladás miatt sajnos igen gyorsan (pár órán belül) elhullanak. Ennél idősebb kölykökben a vírus elsősorban a beleket, a csontvelőt és az immunszerveket támadja. Először csak az tűnhet fel, hogy kutyánk bágyadt, étvágytalan és lázas, majd hányás és hasmenés jelentkezik. A súlyos bélgyulladás miatt a hasmenés később jellegzetesen véressé válhat. Intenzív gyógykezelés nélkül a kutya fokozatosan kiszárad, a bél és az immunrendszer károsodása miatt pedig baktériumok is megtámadják legyengült szervezetét, ez pár nap alatt elhulláshoz vezet.

Idősebb kutyákban fertőzés tünetmentes, vagy enyhébb hasmenéssel jár. Felnőtt kutyák rövid ideig akár megbetegedés nélkül is hordozhatják és üríthetik is a kórokozót!

parvo1

Tipikus véres hasmenés parvovírusos bélgyulladásban szenvedő kölyöknél

Hogyan kaphatja el a kutyám?

A parvovírus az elterjedt vakcinázás ellenére is széles körben előfordul kutyákban, oltatlan kölykök életét a mai napig veszélyezteti!

A betegség fő forrása a fertőzött állatok bélsara. A vírus sajnos könnyen alakít ki járványokat, mely két dologra vezethető vissza: egyrészt a fertőző kutyák hosszú ideig, akár egy hónapon át is terjeszthetik ürülékükkel a kórokozót. Másrészt a parvovírusok rendkívül ellenállóak, a környezetben hónapokig megmaradnak, a fertőtlenítőszereknek pedig roppant mód ellenállnak.

Vakcinázatlan kölyökkutyánkat kitesszük a fertőződés veszélyének, ha olyan helyre visszük sétálni, ahol vírusürítő kutyák is járhattak korábban. Mivel a vírus ilyen ellenálló, főleg járvány sújtotta környékeken akár mi is behurcolhatjuk otthonunkba cipőnkön és ruhánkon.

Ha kutyánk környezetében macska is van, fontos tudni, hogy a kutya parvovírusával ők is fertőződhetnek, hosszú időn át üríthetik, főleg oltatlan kiscicákat pedig meg is betegíthet.

Mi elkaphatjuk?

Nem, a kutya parvovírusa embert nem tud megfertőzni. Ennek ellenére ha kedvencünknek megy a hasa érdemes óvatosnak lenni, ha baktérium vagy féreg okozza a tüneteket, az ránk is veszélyes lehet!

Hogyan gyógykezelhető?

Ha kölyökkutyánk még nem kapta meg összes oltását, és hirtelen levertté, étvágytalanná válik, esetleg hány, vagy megy a hasa, jobb minél hamarabb állatorvoshoz vinni! Egy parvós kiskutyának annál jobbak a gyógyulási esélyei, minél hamarabb felismerik és kezelik a betegségét.

Ha a vírus jelenlétét a bélsárban az állatorvos igazolta, kutyánk immunrendszerét injekciósan adott ellenanyagokkal lehet támogatni, hogy gyorsabban leküzdhesse a kórokozót. A hányás és hasmenés rengeteg folyadékot von el a szervezettől, így ezt rendszeres infúzióval kell pótolni, hogy a kiszáradást elkerüljük. Mivel a baktériumok a meggyengült immunrendszert és a sérült beleket kihasználva a vérbe törhetnek, antibiotikum kezeléssel kell ezeket kordában tartani. Bár beteg kutyánk a bélgyulladás és az émelygés miatt étvágytalan, mégis fontos, hogy minél hamarabb evésre bírjuk, így segíthetjük a bél regenerációját. Ha a gyógyulás megindul, és a kis beteg újra enni kezd, zsírszegény és könnyen emészthető diétás eleséggel tudjuk segíteni a lábadozást.

A parvovírus jelenléte a hasmenésben egy egyszerű gyorsteszttel kimutatható. Ezen a képen egy betegünk pozitív tesztje látható.

Miként lehet védekezni ellene?

Mint az összes többi fertőző kölyökkori betegségnél, a két legfontosabb dolog amit kutyánk védelmében tehetünk, az az elkülönítés és a vakcinázás. Óvjuk kölyökkutyánkat a külvilágtól, ne vigyük őt sétálni, ne vigyük kutyaoviba, kutyás társaságba egészen addig, míg összes oltását meg nem kapta! Fontos, hogy az állatorvosnál se tegyük le őt a földre: a rendelőben egész nap beteg állatok járnak-kelnek, bármelyikük hordozhat kutyánkra veszélyes kórokozót, a parvovírus pedig különösen hosszan túlél. A vakcinázást 6-8 hetes korban érdemes elkezdeni, hogy immunrendszerét minél hamarabb felkészítsük a vírussal való találkozásra.

Köszönet a képért a Vetbook munkatársainak!

Ez is érdekelheti